CITY BREAK ÎN STOCKHOLM




Stockholm , capitala Suediei, un oras din sudul acestei tari, un oras vechi format din mai multe insule, inconjurat de apele marii Baltice si de multa vegetatie.

 Inca din scoala, cand invatam la geografie peninsulele Europei, imi doream sa ajung in cea Scandinava. Imi imaginam natura inghetata, îmi imaginam zăpada cum sclipește peste acoperișurile caselor  cu arhitectura specifica,  fumul dansand alene inaltandu-se spre vazduhul inmarmurit , renii care stau în iesle si așteaptă sa fie scosi la plimbare cu săniile, oamenii imbujorati care trăiesc simplu, dar frumos.  

Asa a și fost prima mea impresie despre Suedia, urmărită se pe geamul avionului. 

M-a lăsat fără cuvinte  frumosul peisaj  format din paduri de brazi, brazi înghesuiți in insulele marginite de ape inghetate ca de cristal.Feerie!


Aceasta iesire a fost una interpensiva. Programata rapid, fiindca am avut ocazia sa vizitam orasul Stockholm la un buget redus. Stim cu totii ca tarile nordice sunt considerate destinatii costisitoare.

Asadar in luna martie , mai exact la mijlocul ei, am decolat de pe aeroportul Cluj spre destinatia amintita mai sus. In 2 ore de zbor am aterizat pe aeroportul Skavsta, aeroport ce se afla la 100 de km de Stockholm. Aceasta ruta de zbor  a fost introdusa in extra sezon, asadar fi-ti pe faza!

Legatura dintre aeroport si Stockolm se face prin intermediul firmei de transport FLYGBUSSARNA. Biletele de autocar le puteti achizitiona de pe site-ul lor fara prea multa bataie de cap. Daca intentionati sa vizitati Stockholm, cea mai mare recomandare a mea este sa va achizitionati CARDUL STOCKHOLM PASS, fiindca va v-a scuti de cheltuieli majore. Daca te gandesti sa vizitezi in parte, fiecare obiectiv sau 2,3 dintre zecile de obiective oferite de frumoasa capitala, tin sa te anunt ca nu vei avea castig in ideea in care te gandesti ca iti vei achizitiona bilet individual de la fiecare loc vizitat, din contra, vei ajunge sa achiti, pentru 3 muzee vizitate, cat pentru cardul acela de care aminteam mai sus ( cu care poți sa bifezi foarte multe locatii) si in plus o sa beneficiezi si de transport in comun gratis sau chiar  pentru vaporasele care te plimba printre insule, cu mențiunea ca in extra sezon circula doar doua ambarcatiuni. Acest card  STOCKHOLM PASS il puteti achizitiona de pe site-ul cu aceasi denumire. Ca si costuri, cele doua carduri, cel de transfer aeroport- Stockholm si retur, cat si Cardul Stockholm Pass pentru vizitat obiective Turistice, au costat in jur de 460 lei si au fost valabile 3 zile. A meritat,credeți-mă. 

Bun, acum ca am povestit putin despre costurile biletelor de transport și despre cardul "minune", e timpul sa va ofer informații despre cazare. Asadar, noi am stat in centrul istoric al Stockholm-ului, mai exact in Gamla Stan ( nu stiu de ce ma gandesc de fiecare data la piesa aceea renumita <Gangnam style> , asta asa ca paranteza :)). 

 Eu va recomand cazarea în aceasta insula, intr-una din cladirele istorice ale acestei frumoase capitale. Daca nu puneti pret pe lux si opulenta, nu doriti sa aruncati cu multi bani pentru câteva ore de somn, s-ar putea sa aveți noroc si sa gasiti oferte de cazare rezonabile ca si cost ,dar și pentru confort.  Hotelurile sunt o varianta perfecta pentru cei care sunt dornici sa imparta aceleasi hobby-uri ca si tine, si anume calatoria, descoperirile si aventura.















In ceea ce priveste costul hranei , as putea sa spun ca este piperat,in comparație cu alte tari ale bătrânului continent Europa, excludem Elveția care concurează cu Suedia la preturi. Chiar si in supermarketuri,pentru  o apa plata la 0.5 L vei plati in jur de 12 lei, o paine  chiar si 20 lei, fructele, respectiv merele  sunt cat kilogramul de fistic in Romania. In alta ordine de idei, mancarea este scumpa.

 Eu am descoperit, la cativa metri de unitatea de cazare, un Fast Food , unul mai special, unde sunt preparate pe baza de  hering proaspat , asta in cazul in care esti fan peste. Am degustat in fiecare zi "dish-urile" lor ( desi acest cuvant suna cam sofisticat ). Pentru un Burger cu hering veti plati in jur de 50 lei. Sauuuu, poți degusta file de hering prajit ,cu un piure de cartofi,ceapa și castraveți. Mie chiar si acum imi plang papilele gustative dupa aceste feluri care par la prima vedere banale.






Stockholmul este orasul care m-a surprins atat de placut, incat as fi pregatita sa îmi schimb resedinta. 

Am intalnit o romanca, ce lucra in unitatea unde am fost cazata. Era omul de incredere al managerului. Administra, cu cea mai mare responsabilitate si drag aceasta afacere care devenise pentru ea mai mult decât un loc de munca sau o rutina. O femeie simpla,dar care emana de departe un caracter puternic. S-a creat intre noi o legătură foarte frumoasa,qsta dupa ce am vorbit în engleza și am realizat ca suntem din Romania amândouă. Mi-a povestit ca s-a  născut și crescut in sudul Romaniei, din zona Dragasani. Femeie singura care a crescut un fiu care acum are 18 ani, mutata in Stockholm de peste 11 ani si care a spus ca acest oras e casa ei, iar ceea ce poate sa ii ofere Suedia  a fost o rampa de lansare in viata pentru ea ,cat si pentru copil, asta dupa ce a trecut printr-un divort in Romania si s-a lovit de conceptiile privind femeile care fac acest pas. 

Ceea ce vreau eu sa subliniez este ca  tipa asta era atat de fericita si de multumita de ceea ce face, pe langa faptul ca este un mic manager,nu se sfieste sa schimbe asternuturi sau sa igienizeze toalete in pofida faptului ca în România a lucrat în sistemul bancar.  Am ramas surprinsa de dăruirea ei pentru tot ce face zilnic si o credeam pe cuvant. 

 Intr-una din dimineti  mi -a batut la usa si mi-a adus un preparat de patiserie specific micului dejun din frumoasa capitala a Suediei, un gest memorabil , de apreciat si un dar super gustos.

Yammy
Buna dimineata, Sthokholm





         Pe tot parcursul calatoriei mele in frumoasa capitala, am observat cu stupoare cat de relaxati sunt suedezii, incepand de la simpla educatie oferita copiilor care de abia reusesc sa paseasca pe piciorusele lor , copilasi de 2, 3 anisori, care la 7 dimineata, pe o temperatura ce nu depasea -5 grade C, faceau plimabri cu ingriijitoarele de la gradinita, grupati cate 4 , doi in carucior si doi copilasi care se sustineau de marginea caruciorului. Un alt exemplu privind cresterea copiilor: in ansamblul Muzeului Satului, un grup de oameni stateau si povesteau foarte absorbiti . In jurul lor , un mic explorator , circa 1 an ,  1 an jumatate a cazut ca o popica de bowling, chiar semana cu una. Eu am ramas incremenita , fiindca cazuze cu fata inspre asflat. Asteptam reactia parintilor care nu a fost alta decat ca s- au uitat la odrasla lor au zambit si l-au lasat sa se ridice singur, continuandu-si discuțiile . Ce sa credeti?! Copilul nici macar nu a scos un sunet, s-a ridicat si-a continuat cercetarile. As putea sa mai dau si alte exemple, insa o sa va plictisesc, probabil. 

Ideea e simpla, vikingii se trag din Suedia, nu-i asa?! :D  

In cele 3 zile cat am colindat Stockholm ul, am avut parte de foarte multe experinte placute care m-au învățat una alta. La un moment dat am simtit ca traiesc de o viata in Suedia.

As avea multe de povestit, insa vreau sa incep prin a enumera cele mai frumoase si reprezentative obiective turistice, asta din punctul meu de vedere si incep asa:

1. GAMLA STAN - orasul vechi. Se afla pe o insula, care este legata de alte insule prin mai multe poduri. Gamla Stan este punctul de plecare spre tot ce tine de istoria acestei frumoase capitale. Aici veti putea vizita Palatul Regal, Muzeul Nobel, cat si catedrala din Stockholm. Puteti sa va pierdeti pe strazile inguste si sa descoperiti si alte secrete ale acestei comori.











Muzeul Nobel





Catedrala 


2. Din Gamla Stan, puteti sa luati vaporul pentru o scurta plimbare in insula Djurgarden unde se afla Muzeul Vasa, Muzeul Vikingilor, Aquarium, muzeul ABBA, muzeul Nordiska, Muzeul copiilor si nu in ultimul rand muzeul in aer liber Skansen, as zice muzeul satului suedez, de altfel si preferatul meu din tot acest circuit.




Muzeul vikingilor





Viking

Aquarium


Muzeul Vasa




Nordiska museum





Museul Skansen





















Va rog sa nu ratati muzeul Skansen, va promit ca o sa aveti o experineta minunata, deoarece angajatii acestui loc va v-or conduce in timp, in trecut , prin primsa costumelor, povestilor, caselor, atelierelor sau chiar a brutariei , care de altfel produce diverse produse de patiserie si nu ai cum sa o ratezi inca de la  intrare, deoarece mirosul cu iz de vanilie te atrage ca un magnet. Apropo, sa nu ratati "melcii" umpluti cu vanilie, sunt un deliciu. 

Tot in acest muzeu am fost invitata sa ma incalzasc la gura sobei si sa invat cum se facea focul sau cum se cocea painea in cuptor. Apoi am socializat cu o "moasa" care mi -a povestit cum au trait cei din casa a carui prag l-am trecut. Mai tarziu renii m-au oprit din drum. Ce poti sa iti doresti mai mult?!

3.Daca treceti podul din insula Djurgarden spre cartierul Ostermalm puteti sa vizitati si Muzeul suedez de istorie, Muzeul Politiei, Muzeul Maritim si sa urcati in turnul de televiziune Kaknastornet pentru un pranz, cina cu o vedere spre Stockholm.



4. Pe insulita Skeppsholmen puteti sa dati o raita la Muzeul de arta moderna. Eu nu prea sunt prietena cu arta modernului si nu prea mi-a placut, insa merita sa tragi cu ochiul pentru a putea sa iti dai cu parerea ulterior.

5. In cartierul Norrmalm  puteti sa va plimbati pe langa cladirea Operei, iar mai apoi sa va relaxati in parcul Kungstadgarden. Mi s-a spus ca in luna mai cand infloresc ciresii e un spectacol optic si olfactiv.



6. Pe o mica insulita, intre Gamla Stan si cartierul Norrmalm, se afla Muzeul Medieval care din pacate nu era deschis in momentul in care  am fost la Stockholm.



7. Pe o alta insula, inspre vest mergand, in cartierul Kungholmen, se afla cladirea inpunatoare a Primariei din Stockholm.



Stockholmul poate fi strabatut la picior daca va organizati putin in perioada sederii voatre. Sustin intotdeauna vizita destinatiilor alese făcută la  pas, deoarece aveti ocazia sa intalniti si sa fiti surprinsi de lucruri frumoase,oameni frumoși, sa va descoperiti prin prisma locurilor străbătute pe strazi marcate de secole.

PS: Cu cardul Stockholm Pass, puteti sa faceti o plimbare cu autobuzele HOP ON- HOP OFF pentru un tur al orasului ghidat prin casti.  

Sper ca v-a fost de folos mini relatarea experientei mele in minunata capitala STOCKHOLM. ❤

With love,

Andreea





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

CRACOVIA , ORASUL LEGENDELOR!

LACUL COMO, MILANO SI BERGAMO, PARTE A LOMBARDIEI

BARI, CAPITALA REGIUNII ITALIENE APULIA - partea I

MONOPOLI NU E DOAR UN JOC, CHIAR EXISTA!

UNIVERSUL ALBASTRU IN CROATIA - TROGIR, SPLIT SI OMIS - PARTEA I

BASMUL ORASULUI ALBEROBELLO

BOLOGNA , ORASUL "ROSU"

ITALIA, LA MUNTE SI LA MARE